Főoldal > Sport és szabadidő > Túra > Országos kék-túra / 9.sz. túra

Országos kék-túra / 9.sz. túra

Képek:

Részletek:

A túra útvonal négy szakaszból áll:

1.szakasz: Csőszpuszta - Kisgyón - Isztimér - Bodajk - Csókakő vmh.
Táv: 27,9 km, szintkülönbség: 360 m, menetidő: 454 perc.
Csőszpusztára Várpalotáról juthatunk el autóbusszal
Csőszpuszta északi részéről vágunk neki túránknak, az Alba Regia barlang, az Uttőrő-forrás és a Hamuházi Vadászház érintésével haladunk a geológiai feltárás helyéig.
Utunk 500 méteren megegyezik a Kék-túra útvonalával, majd ÉK-i irányba tartunk a Bányász emlékműhöz. A régi kisvasút nyomvonalán érjük el Kisgyónt, a Természetbarátok Telepét.
Utunk keletnek, majd délnek tart a Dóra hegy irányába. Több erdőn áthaladva jutunk el a somhegyre, majd besétálhatunk Isztimér településre, ahonnan a vadaskert irányába haladunk tovább.
A kerítést megmászva, kellemes sétát tehetünk a Haraszt füves völgyébe.
Ék felé a Gaja-patak felett átkelve jutunk a szurdok legszebb részére. Az Ádám-Éva fa mellett elhaladva megyünk tovább a Varjúvár turistaházhoz, amihez ismét létrát kell másznunk.
A Gaja-szurdok peremének „meghódítása” után érünk – a sípályánál - Bodajkra, majd innen a csókakői vasútállomásra vezető útra, ahol véget ér utunk első szakasza.

2. szakasz: Csókakő vmh - Gánt.
Táv: 18,6 km, szintkülönbség: 360 m, menetidő: 315 perc.
A csókakői vasútállomásról ÉK-felé haladva jutunk a községbe, ahonnan a Csókakői vár alá vezet utunk.
Felkapaszkodhatunk a várhoz, ahonnan gyönyörű kilátás tárul elénk a Móri-árokra.
Visszatérve szép erdős sétányon, majd meredek, csúszásveszélyes hegyoldalban vezet utunk, itt kapaszkodhatunk fel a Vár-völgyi-kőlyukhoz.
A barlangot elhagyva visszatérünk a völgybe, ahonnan egy hosszabb emelkedő után érünk a Határnyíladékhoz, majd ÉK felé indulunk tovább.
Több erdős részen kell átvágnunk, és némi kanyargást követően elérjük a Géza pihenőt.
A Géza pihenő után visszatérünk a kék jelzésre, amin az Antal-árok irányába haladva érjük el a Rédl-emlékművet. Lefelé ereszkedő utunk átvezet az Antal-árkon, majd egyenesen Gántra visz.

3. szakasz: Gánt - Mindszentpuszta - Kőhányáspuszta.
Táv: 12,3 km, szintkülönbség: 290 m, menetidő: 213 perc.
A Gránás turistaház előtt haladunk tovább a Pap-völgyön át Mindszentpusztára, ahol két kulcsosházat is találunk.
Utunkba ejthetjük a Leányfej-sziklát és a Hajszabarna tetejére is felmehetünk, ahonnan gyönyörködhetünk az alattunk elterülő tájban.
Mindszentpusztáról É felé haladunk tovább míg el nem érünk a kék sávig.
A Somhegyet megkerülve a Disznóvölgy keresztezésével folytatjuk utunkat a pusztavámi erdészeti aszfaltútig.
Ezen haladva érjük el a Csáki vár romjait, majd É irányban átjutva a Batonna-hegy, Hosszú-bükk és Kis-bükk erdőin leereszkedünk Kőhányáspusztára.

4. szakasz: Kőhányáspuszta - Várgesztes - Szárliget vá.
Táv: 17,6 km, szintkülönbség: 510 m, menetidő: 315 perc.
Kőhányáspusztáról ÉNY felé haladunk tovább a Német-völgyig, majd enyhe emelkedőn felsétálunk az Űző-hegy fennsíkszerű tetejére a XIV-XV századi gótikus Gesztes várhoz.
A Kék jelzés tovább vezet É felé a völgy alján, elhalad a Szarvas-kút mellett, keresztezi a síkvölgyi aszfalt utat, majd tovább halad a Vitányvár alá.
Utunk K felé folytatódik, felemelkedik a vár-hegy gerincére.
A Mária-szakadékban folytatjuk túránkat, majd leereszkedünk a Vértes egyik legromantikusabb részére.
A szakadék mélyén helyenként hatalmas sziklapadok vannak, nagy víz idején szép vízesés is kialakul rajtuk. A szakadék alsó végénél teraszos gyümölcsösbe, majd Csákányospusztára érünk. Rövid gyaloglás után aztán eljutunk túránk célállomására, Szárligetre.